Proti výstavbe:Nie petície,ale poznať zákony a byť účastník konania

Autor: Palo Petras | 23.10.2006 o 6:02 | Karma článku: 9,51 | Prečítané:  3672x

Často, keď sa niečo stavia, počujeme vety typu: "treba spísať petíciu", "občania spísali petíciu, ale úrad sa neunúval odpovedať", resp. "úrad zobral petíciu na vedomie". Petícia je populárna vec, ale čas na jej prípravu a realizáciu sa dá aj lepšie využiť. Petíciu je treba robiť popri iných dôležitejších činnostiach alebo si ju nechať až na záver, keď všetky iné legálne možnosti zlyhali. Dôležité je poznať/naštudovať si postup výstavby od A po Z a vo vhodných chvíľach sa stať účastníkom konania.

vznikajúci mrakodrap (ten na perex fotke v úvode) zatieňuje bytový dom a samotné nám Sv. Františka. A to ešte nemá ani polovičnú výšku.vznikajúci mrakodrap (ten na perex fotke v úvode) zatieňuje bytový dom a samotné nám Sv. Františka. A to ešte nemá ani polovičnú výšku.autor

Krátko k petíciám

"Každý má právo sám alebo spoločne s inými obracať sa vo veciach verejného alebo iného spoločného záujmu na štátne orgány a orgány územnej samosprávy so žiadosťami, návrhmi a sťažnosťami". Čl. 27 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky. Myslí sa tým podávanie petícií. Nasledujú krátené citácie z portálu Občan.sk:

"Orgán verejnej správy (ďalej len orgán), ktorému sa doručila petícia, je povinný petíciu prijať. "

"Príslušný orgán je povinný prešetriť a vybaviť petíciu tak, aby zistil skutočný stav veci, jeho súlad alebo rozpor s právnymi predpismi a verejným alebo iným spoločným záujmom. Výsledok písomne oznámi do 30 dní ."

"Ak je predmetom petície činnosť orgánov územnej samosprávy a jej poslancov alebo štatutárneho orgánu organizácie, ktorej zriaďovateľom je územná samospráva, petíciu vybavuje príslušný orgán územnej samosprávy, ktorým je podľa zákona o obecnom zriadení obecné zastupiteľstvo."

Perlička: Je prekvapujúce ( v stave demokracie aký tu máme), že zákon nestanovuje minimálny počet podpisov na petícii, čiže orgán musí prijať aj petíciu 1 občana.

30 dňová lehota ( pri komplikovanom probléme si môže orgán predĺžiť lehotu o ďalších 30 dní) na odpoveď orgánu na petíciu je príliš dlhá, ak treba niečo riešiť okamžite. A plus treba zarátať čas na prípravu petície a zbieranie podpisov. Väčšina petícií aj tak skončí s výsledkom: nenašiel sa rozpor s právnymi predpismi. Rozpor z verejnými alebo inými spoločnými záujmami sa ťažko dokazuje, takže je jednoduché nenájsť rozpor ani tam.

Preto je efektívnejšie sledovať proces výstavby od začiatku a využívať svoje zákonné možnosti na jeho ovplyvňovanie.

Tu som mal v pláne rozpísať celý proces pri výstavbe, ale nakoľko mi prezradili stránku WWW.EIA.SK ( autorom je VIA IURIS - Centrum pre práva občana ), skrátim ho na nevyhnutné minimum a vrelo odporúčam túto stránku navštíviť.

Postupnosť krokov pri výstavbe:

A. Územné plánovanie
1. Obec si vytvára alebo aktualizuje územný plán obce/mesta. Každé druhé Všeobecne závazné nariadenie v BA sa týka aktualizácie územného plánu - Potrebná aktivita verejnosti!!! Kontrolovať návrhy vo vašej lokalite a pripomienkovať !
2. Obec/mesto vytvára alebo aktualizuje územný plán zóny. tiež formou VZN . Toto je už detailnejší návrh, rovnako je potrebná aktivita verejnosti ako v bode 1!

B. Investor a predaj pozemkov
1. Niekto má stavebný zámer a spojí sa s investorom, alebo je ním sám
2. Požaduje konkrétny pozemok a mesto mu ho predá. Cena pozemku je vačšinou smiešna.
- Napríklad pozemok pod NBS stál 20 tisíc za m2, lebo to platil štát. Súkromným firmám ale predávajú za 3 tisíc / m2.

C. Informovanie o zámere a posúdenie vplyvu na životné prostredie
1. Obec informuje verejnosť o zámere. Magistrát Bratislavy aj na svojej web stránke v nenápadnej kategórii Oznamy.
2. Verejnosť má právo podať stanoviská a pripomienky k zámeru.
3a. Pri veľkých stavbách ministerstvo životného prostredia musí posúdiť z hľadiska vplyvu na životné prostredie, zákon 24/2006 - Potrebná aktivita verejnosti, dávať pripomienky, musia sa posúdiť !
3b. Pri stredných stavbách ministerstvo životného prostredia usúdi či sa zámer bude posudzovať - Potrebná aktivita verejnosti, žiadať posúdenie! Ak sa ministestvo rozhodne pre posudzovanie a občania dajú písomné pripomienky, rozširuje to ich právomoci pri následnom územnom a stavebnom konaní!!
3c. Pri malých stavbách sa posudzovanie nemusí robiť a o zámere sa ani na stránke magistrátu nedozviete.
- Napriek tomu, že mesto vačšinou predáva pozemky, teda by malo by aspon o predaji informovať jasnejšie, nielen v uzneseniach Mestského zastupiteľstva.
- O lokálnych zámeroch sa dozviete na úradnej tabuli obce/mestskej časti a možno aj na jej web stránke.

D. Územné konanie -
Potrebná aktivita verejnosti !
1. Rozhoduje sa o prekvalifikovaní parcely na stavebný pozemok ! O vhodnosti stavby v danej lokalite !
2. Okrem iného sa používa vyhláška 532/2002 o technických požiadavkach na výstavbu
3. a vyhláška 453/2000, ktorá vykonáva niektoré ustanovenia stavebného zákona
4. Občania musia do 7 pracovných dní od zvesenia oznámenia podať pripomienky, že ich práva a povinnosti sú navrhovanou stavbou priamo dotknuté.
a) zhoršenie dopravnej situácie v lokalite
b) zatienenie/presvetlenie blízkych bytov a plôch
c) nesúlad s architektonickým a urbanistickým charakterom prostredia
d) nezodpovedaní požiadavkam na zachovanie pohody bývania
e) atď
5. Kým nepadne rozhodnutie o vylúčení z konania, ste účastníkom. Aj po rozhodnutí sa dá podať odvolanie.
6. Je vhodné oboznámiť sa územnoplánovacou dokumentáciou obce, t.j. či na tom mieste je v pláne konať výstavbu navrhovaného druhu.
7. Výsledkom územného konania je územné rozhodnutie o umiestnení stavby, premena parcely na stavebný pozemok.

E. Stavebné konanie
1. Základné rozhodnutie o výstavbe padlo v územnom konaní
2. dolaďujú sa technické detaily konkrétnej stavby - Potrebná aktivita verejnosti ! Pripomienkovať súlad s normami
3. Zisťuje sa, či všetka dokumentácia je v súlade z územným rozhodnutím

Záver

Vačšina ľudí sa začne zaujímať o výstavbu vo svojom okolí, až keď sa pozemok oplotí a pribudne stavebná tabuľa s informáciami. Čím skôr sa občania ozvú, tým lepšie. Keď máte v blízkosti obydlia nezastavanú plochu, je potrebné sa informovať na vlastníkov pozemku, na územný plán v danej lokalite. V prípade, že je tam plánovaná výstavba, treba žiadať aktualizáciu územného plánu, nakoľko tie staré 30 ročné územné plány, už dávno nie sú aktuálne a potreby ľudí sa zmenili. Keď sú občania danej lokality čo k čomu, založia občiansku iniciatívu alebo občianske združenie. Horeuvedené kroky poskytujú len letmý prehľad a určite sa stalo, že niečo dôležité som nespomenul. Preto Vám znova radím isť na stránku EIA, ktorá zasvätí lepšie.

Prosím o svedomité vyplnenie doleuvedenej ankety. Ďakujem.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Lindtner pre správy s Kočnerom končí ako predseda okresného súdu

Na odstúpenie ho vyzvala aj štvorica sudcov.

CYNICKÁ OBLUDA

Demokrat Haščák

O čom presne môžu vo svete Jaroslava Haščáka rozhodovať občania a načo sú podľa Penty dobré voľby?


Už ste čítali?