BA: Prehľad taxislužieb a ich služieb

Autor: Palo Petras | 16.10.2007 o 6:01 | Karma článku: 11,40 | Prečítané:  14188x

Keď som zbadal v SME článok o bratislavských taxislužbách, zosmutnel som. Túto tému som si už dlhšie pripravoval a "vyfúkli" mi ju. Venoval som sa teda iným veciam. Potom som ale zbadal stránku Najdi Taxi navrhnutú na web roka a naopak som sa rozosmial. Zoznam taxislužieb ako zo zlatých stránok, zlé kontaktné čísla, žiadne ďalšie informácie ako ceny a podobne. Verejne tu vyhlasujem, že dovoľujem autorom stránky prebrať údaje odo mňa. Som zvedavý, či ma budú linkovať ako zdroj informácií.

free music


Záhada najväčšia: Prečo je taxík na telefonickú objednávku lacnejší ako nástup bez zavolania?

Asi najzáhadnejšia vec pre zákazníkov je ten fakt, že taxík na telefonickú objednávku je lacnejší, ako keď doňho nastúpite bez zavolania na stanovisku alebo si ho stopnete na ulici. Táto disproporcia bola viackrát rozoberaná v diskusiách (aj v tejto, k horeuvedenému článku SME). Nevedia to vysvetliť ani niektorí taxikári. Ja som si tiež myslel, že mi je to úplne jasné, ale radšej len skúsim napísať 2 dôvody prečo je to asi tak:

1. Cenu za telefonickú objednávku určuje majiteľ taxislužby, on prevádzkuje dispečing (a taxikári mu platia 2500-4000 Sk za vysielačky), musí cenu nastaviť tak, aby sa zákazníkom oplatilo volať dispečing a nie kráčať na stanovisko. Ak by cena na tel.objednávku bola vyššia, cez dispečing by taxikári nedostávali zákazky a taký dispečing by im bol na nič. Naopak cenu bez zavolania určujú taxikári (samozrejme jednotne dohodou za celú taxislužbu), lebo to je ich záležitosť, keď získajú zákazníka bez telefónu, majiteľ sa totiž nepričinil. Za prenájom stanovísk taxikári platia ďalšie peniaze, pri vysokých cenách na telefonické objednanie by dispečing vôbec nepotrebovali a stačili by im stanoviská. Preto je filozofia majiteľa taxislužby taká, aby majorita odvozov išla cez dispečing.

2. V Bratislave je veľká konkurencia taxislužieb. Cca tridsať. Ceny sú snáď najnižšie v Európskej únii. Nepoznám európske mesto, kde by boli taxíky lacnejšie, vy? Ceny sú preto také nízke, lebo väčšinu zákazníkov nezaujímajú iné výhody okrem ceny. Teda taxislužby si musia konkurovať hlavne cenami. Ide to až na dumpingovú úroveň. Kto z koho.Zákazníci sa tešia, taxikári prežívajú. Ceny za telefonickú objednávku idú neúprosne dole aj keď všetky náklady stúpajú. Preto je taký rozdiel medzi telefonickou objednávkou a nástupom bez zavolania. V minulosti taký veľký nebol. Nebolo toľko taxislužieb a existoval skoro všetky taxislužby boli v Cechu a mali dohodnuté podobné ceny.

Pešiaci

Pešiak je zákazník, ktorý nevolá, ale nastúpi priamo na stanovisku, alebo stopne taxík ako vo filme. V týchto prípadoch sa jazdí za tzv. základnú sadzbu alebo "jednotku". Čo je cca 2x drahšie ako "dvojka" - telefonická objednávka. Pešiak je čoraz zriedkavejší jav a taxikári na pešiakov už len nostalgicky spomínajú (Ako aj za vyššími cenami všeobecne) nakoľko tento cenový rozdiel ovláda väčšina ľudí okrem turistov.

Prečo taxíkom svieti strešné označenie TAXI aj keď majú zákazníka?

Ak sa vám už stala situácia, že ste sa ocitli v roli pešiaka, keď mávate na taxík, ktorý vidíte z diaľky prichádzať a svietiť. Väčšinou okolo vás prefrčí a všimnete si, že je to preto, lebo má zákazníka.
Prečo mu teda strešné označenie TAXI (slangovo "transparent") svietilo? Odpoveď je veľmi jednoduchá, väčšina taxikárov to nemá tak nastavené, že by to bolo prepojené so zapínaním taxametra, prípadne manuálne. Je to neúcta k vám, ako zákazníkovi, ktorý sa zbytočne snažíte taxík zastaviť.

Ale mávajte na svietiace taxíky ďalej, aj keď majú zákazníka, lebo sú taxikári, ktorí z lakomosti PREHOVORIA vezúceho sa zákazníka, či by nemohli zobrať ešte ďalšieho. :)

Drevení

Taxikári, ktorý niesú organizovaní taxikári v nejakej taxislužbe, sa nazývajú "drevení". Bez dispečingu taxislužby sú drevení odkázaní len na to, čo im prinesie ulica.Každý hrá sám za seba, maximálne sa možno niekedy zložia na prenájom stanovísk. Ich populárne miesta sú hlavná stanica, hotely, diskotéky a letisko. Čakajú na pešiakov. Stoja 2-3 hodiny bez pohnutia, lúštia krížovky a potom príde pešiak - koreň a zaplatí za jazdu 3-4 krát viac ako klasickému taxikárovi. Drevení svoje autá nezoderú. Hlavná stanica > Hotel Fórum za 300-500 Sk nie je nič výnimočné. Na Hlavnej stanici si svoje miesta vynucujú aj násilím na ostatných taxikároch.

Letisko

Na letisku mala prenajaté stanovisko (zrejme od letiska) MB Taxi. Drahšia taxislužba, len limuzímy, vlastnil ju ževraj Kmotrík. Ale už ju (takisto ževraj) pustil niekomu inému. Otázka je iná, prečo na jedinom Bratislavskom letisku má stanovisko práve MB Taxi ? Ponúkla za stanoviská najviac? Koľko? Letisko je štátne, malo by spraviť oficiálnu súťaž na výber taxislužby (Viacerých taxislužieb, ktoré budú mať stanoviská na letisku.).

Koľko taxikári zarábajú

Najčastejšie čo počujete od taxikára, je sťažovať sa na nízke zárobky. Že robia zadarmo, auto zoderú a musia zobrať na lízing nové.Dnes už to nie je ako v minulosti, keď kilometer bol za 20-25 Sk, dnes sa jazdí za 11 Sk. Všade vo svete ceny stúpajú a v Bratislave v taxislužbách klesajú. Chlapíci z konzervatívneho inštitútu by plesali: "Pozrite, slobodný trh tlačí ceny dole".
Dnes už máloktorý taxikár má taxi ako jediné zamestnanie. Taxikárčenie je dnes ako každá iná priemerná robota, kto má rodinu a prípadne nejaké úvery, buď je nonstop v taxíku, že v ňom aj spí alebo musí mať ďalšie príjmy.

Chcete robiť ako taxikár?

Zopár taxislužieb prijíma taxikárov ako zamestnancov a dokonca im poskytuje vlastné vozy. Väčšinou sa robí ale na živnosť. Musíte si vybaviť koncesiu na živnostenskom úrade a ďalšie náležitosti. Pri nástupe do taxislužby treba zaplatiť zálohu/vstup 8 až 10 tisíc za vybavenie - vysielačku, transparent. Keď sa rozhodete dať taxislužbe zbohom, tento vklad vám vrátia (ak vrátite vybavenie :).
Majiteľovi taxislužby je treba platiť 2500-4000 Sk za možnosť dostávať zákazky cez dispečing. Taxikári to volajú, že platia "za vysielačku". Ďalej sa skladá na prenájom stanovísk (väčšinou od mesta). Jedno také stanovisko stojí ročne 40-50 tisíc (pre celú taxislužbu). Taxislužby majú 10-20 stanovísk po Bratislave. A v jednej taxislužbe je 50 až 200 taxikárov. Potom sa ešte taxikári skladajú (ak sa dohodnú) na reklamu.

Majiteľ taxislužby

Malým výpočtom z horeuvedených čísiel zistíte, že najlepšie je byť majiteľom taxislužby. Majiteľ taxislužby má jedinú starosť, zodpovedne vyberať taxikárov do firmy a sem tam spáchať nejakú reklamu. Nie všetci toto dokážu a preto už niekoľko taxislužieb spadlo na hubu alebo sa premenovali a vyhrabávajú sa z problémov.

Kto všetko robí taxikárov

Sú názory, že taxikári su spodina spoločnosti. Že úrady práce, každého kto má vodičák, posielajú robiť taxikára. Taxikári sú naozaj rôznorodí. Je ich v Bratislave cca 2500-3000. Vo Viedni ževraj 5000. Vo Viedni a Paríži má mesto obmedzený počet licencií. Prečo tam regulujú slobodný trh? Aby zabezpečili určitú kvalitu? Viacerí taxikári sa sťažujú na kolegov, ktorí Bratislavu nepoznajú (z hľadiska adries). Takých spoznáte ľahko - majú GPS a po Bratislave vyslovene blúdia.
V niektorých taxislužbách si majiteľ necháva robiť prehľady, ktorý taxikár spravil koľko telef.objednávok. Ak je pod limit, dostane padáka.

Blízkosť stanoviska

Väčšina taxislužieb má stanoviská v každej väčšej mestskej časti. Ja keď volám taxík, viem kde sú zhruba stanoviská a akých taxislužieb. Najprv skúšam tie priľahlé. Je to z dôvodu, že si zmyslím ísť taxíkom až na poslednú chvíľu a vtedy je každá minúta dobrá.

Prečo sa dispečerky pýtajú: Kam pôjdete?

Aby mohli nalákať taxikára, aby vás bol ochotný zviesť. Týka sa to hlavne, ak niekto chce odviesť z okrajových častí. Pôjde do centra alebo len v rámci tej lokality. Oplatí sa mi preňho ísť? V niektorých taxislužbách majú dispečeri zakázané sa pýtať kam zákazník pôjde. Keď chcete zvýšiť vaše šance získať taxík, volajte buď serióznu taxislužbu, alebo rovno prezraďte, kam pôjdete (ak to nie je nakrátko). Doporučujem neklamať, lebo niektorí taxikári si to s vami hneď spočítajú, ručne stručne.

A kadiaľ pôjdeme?

V Bratislave sú časté situácie, že sa dá ísť z bodu A do bodu B viacerými trasami. Ak to nemáte zmerané z hľadiska času a kilometrov, môže to pekne pocítiť vaša peňaženka. Väčšina taxikárov sa sama pýta: Kadiaľ pôjdeme? Aby bol zákazník vinný za určenie trasy a nemohol sa sťažovať. Môžete zakontrovať: Neviem, je to kratšie/rýchlejšie tade alebo tade ? Seriózny taxikár vám odpovie výhodnejšiu trasu pre vás, ten nepoctivý zas preňho. Už len uhádnuť, ktorý z nich vás vezie :) Extrém je, keď taxikár vie o nejakej zápche a keď sa v nej s vami ocitne, tvári sa veľmi prekvapene.

Čakačka

Čakačka je slengový výraz pre situáciu, keď taxikár stojí na mieste a čaká na zákazníka (ktorý neprišiel na čas, alebo si niečo odbehol vybaviť). Toto stojí cca 4 až 7 Sk za minútu. Málokto vie, že "cakačka" beží celý čas, aj ked sa taxíkom veziete. Proste nonstop, od momentu nástupu. Takže v spičke, keď sú zápchy neodporúčam zobrať taxík, čo má čakačku viac ako 5 Sk/min. Čakačku taxikár vypína, len keď sa čaká kvôli nemu (niečo vybavuje - áno, stáva sa to :), napríklad celkom prozaické - kontrolujú ho policajti).

Minimálne jazdné

Niektoré taxislužby zaviedli tzv. minimálne jazdné. Čiže aj keby ste sa chceli odviezť 5 metrov, zaplatíte 90 alebo 100 Sk. Toto úplne chápem, lebo ak príde zadarmo taxikár pre zákazníka, odvezie ho minitrasu, vyinkasuje 58 Sk a potom ide zadarmo na stanovisko, tak URČITE PREROBIL. Preto taxikári odmietajú krátke fúry. A preto taxislužby zaviedli minimálne jazdné.

Špeciálne príplatky

Za príjazd taxíku zaplatíte nástupné 20-40 Sk. Príplatky sú za: Klíma 60 Sk, odvoz z odľahlých častí 60-100 Sk nástupné. Kombi auto 60 Sk.

Kedy taxislužby zvýšia ceny?

Veľa taxikárov jazdí už len zo zotrvačnosti a čaká na zázrak v podobe zvýšenia cien. Vstupom do EÚ sa neudial, teraz dúfajú v zlepšenie vstupom do Schengenu. Taxislužby zrejme pristúpia k zvýšeniu cien, ak nebudú chcieť zaniknúť. Ževraj rok pred vstupom do Schengenu bude zakázané zvyšovať ceny za služby. Za 11 Sk/km sa totiž jazdiť nedá s primeraným ziskom. K cene 11 Sk/km pridávam upozornenie, že som často videl reklamy na taxislužby ako " Najlacnejšie v meste". Čo nebola pravda. Niekedy aj s drzo uvedenou cenou. Toto je veľmi diskutabilné, lebo treba posúdiť nástupné, cenu za kilometer a cenu za minútu prevozu (čakačku).

Weby taxislužieb

Weby taxislužieb sú zhruba na jedno kopyto. Paladio/Yellow taxi má zrejme jediné nadpriemernú stránku. Zdržujem sa ďalšieho komentára.

Tabuľka: Prehľad taxislužieb, kontakt, web a ich hlavné sadzby

b
taxislužba (web) telefón nástup
Sk
tel.obj.
Sk
mesto
Sk
mimo BA
Sk
čakanie v Sk/min poznámka
VIP 16000 20 16,80 28 28 6  
Trend 16302 40 16,80 23 23 4 zvýšili cenu prekvapujúco z 13,40
Transtel 16301 30 15     4 spoločný dispečing
s HAPL a BP Servis
Taxi 16077 20 12,00 21 23 5 bývalá Alfa
Super 16616 40 12,00 23 28 5,20  
Radio 16303 20 11,90 23,80 23,80 4,90  
Racing 16606 25 12,00 25 28 8,00  
Profi 16222 20 16,80 28 28 8,00  
Prima 16661 40 12,90     5  
Paladio/Yellow 4444 1111 16,80     6  
Otto 16322 30 16,90     5  
Nai 16161           nedvihajú
MB 16916 50 35       Ina trieda
Maxi 16789 40 11,90 23 23 6,00  
Lady2 16011 30 11,90 28 28 8,00 minimálne jazdné 90Sk,
od 22-6 50 Sk nástup
Hello 16321 40 10,90 21,80 dohoda 4,50  
Hapl 16111 30 15     4 spoločný dispečing
s BP servis a Transtel
Fun 16777 40 12,90 27   7 minimálne jazdné 100 Sk, ET číslo *11
Free 0800 232800 20 12     5 free číslo
Express
/Happy
44442332 20 12,90     7 nemajú skrátené, podľa mňa chyba
Delta 16016   15,90 26 26 8  
Caribics 16555 20 11,80 28 28 6 mini.jazdné 90 Sk
Bratislava
16300
30 10,80
25
25 5
mini.jazdné 90 Sk
BP Servis 16999 30 15     4 spoločný dispečing
s HAPL a Transtel
BP družstvo 16333 40 16,80     6  
ABC 16100      
Aa Euro 16022 40 12,60   28 5,40  

Poznámka k tabuľke: Neuviedol som schválne 2 dôležité atribúty: počet taxikárov v taxislužbe a počet stanovísk. Z nich sa dá usúdiť, či je taxislužba malá alebo veľká, či robí dosť taxikárov, či majú voľné vozy, či sú na blízku. Nechcel som totiž novým a malým taxislužbám pokaziť kšefty.

Poznámka k stĺpcu Telefón: Viaceré taxislužby majú dispečingy vybavené aj mobilnými číslami od oboch operátorov (o O2 neviem ;)

Poznámka k stĺpcu Mimo BA: Ešte je sadzba mimo SR, to je väčšinou na dohodu. Napríklad odvoz na Swechat / zo Swechatu stojí 1500-2000 Sk.

Ak poznáte nejaku fungujúci ďalšiu taxislužbu v Bratislave tu neuvedenú , resp. viete doplniť alebo opraviť nejaké informácie, neváhajte. Ďakujem.

Tento článok som nestihol na deň bez áut, ako môj príspevok k stavu dopravy a MHD v Bratislave. (iMHD: DPB kvôli nedostatku vodičov nevypravuje niektoré spoje)

Hor sa do taxíkov! Ktorý si zavoláte vy?



Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KULTÚRA

Dizajnér Bajaník: Medveď ako maskot majstrovstiev? Veď vyzerá ako Mečiar

Maskota hodnotí viacnásobný držiteľ Zlatého klinca.

KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Odtlačok po Kiskovi

Bitka o Ústavný súd nebola celkom márna.


Už ste čítali?