reklama

Ako developeri a mesto "rozvíjajú" dopravu v Bratislave

Na reality.etrend.sk bol dávnejšie publikovaný zaujímavý článok: Reality a doprava sú spojené nádoby. Dopravné komunikácie sa nedajú donekonečna nafukovať. V Bratislave chýba plánovanie, pripustenie iných prístupov ako zaužívaných. Dopravné stavby nestíhajú tempo komerčných. Nový územný plán definuje ďalšie a ďalšie lokality na rozvoj, ale ako to bude s dopravou? Na konci článku nájdete pozvánku na zajtrajšiu verejnú diskusiu o doprave.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (64)

Ako to funguje v skratke

1. Mesto predá alebo prenajme lacno pozemky investorom(alebo spíše zmluvu o budúcej zmluveaby sme to mali kompletné - pozri napríklad Predstaničnénámestie)

2. Investor zažiada o povolenie výstavby.

3. V prílohe uvedie dopravné zataženieokolitých križovatiek. Vychádza z vlastných meraní (ak vôbec ajmerania, ale sú len pro forma, akože boli spravené a namerané čísladovoľujú ďalšiu zástavbu.

3. Túto prílohu vyžaduje dopravnéoddelenie magistrátu až od roku 2006.

4. Orgány mesta ani stavebné úradynevyžadujú vyhodnotenie nárastudopravnej zaťaženosti v širšomúzemí dotknutom zamýšľanouvýstavbou, na tento účel dokonca presadilizmenu všeobecných predpisov.
Príklad:nikto nevyhodnocuje globálnejšívplyv staviebna Dlhých Dieloch na dopravu na Botanickej aKarloveskej, nieto ešte že by niekto uvažoval o mosteLafranconi.

5. Mesto z vlastných zdrojov rozširuje cesty, kdesa tvoria zápchy. Hasí operatívneproblémy. Existuje plán "hasení", alenie plán rozvoja dopravy.

6. Investori neprispievajú na dopravu ani žiadnuinú infraštruktúru. Respektíve, mesto nemá žiadne pravidlá, že časťpríjmov z predaja pozemkov na výstavbu sa má odložiť na infraštruktúru.Len nedávno začali prenikať na verejnosť v tomto smere sľubybratislavskej samosprávy.

7.Často sa rozšírením ciest prostezápchy len odsunú inam, až prídu namiesto, kdesa už rozširovať nedá(Prístavný most,centrum mesta).

8.Ajpôvodné miesto, kde sa dopravná zápcha odstránila, sa časom zapcháznova, lebo ľudia vidia, že je to (znova) vhodný úsek na automobilovúdopravu, tak ho začnú (opätovne) používať.

9. Nie je možné neustále stavať ariešiť dopravu rozširovaním ciest.Bratislava praskne.

Moje otázky:

A. Kedy sa začne pri výstavbe posudzovaťširšie územie ako doteraz?Napríklad prirozsiahlej výstavbe v Dúbravke saposúdizaťaženosť aj Patrónky, tunela Sitina aj Karloveskej aBotanickej v Karlovej Vsi. Robí vôbecmesto merania intenzity dopravy a má softvér namodelovanie intenzity dopravy?
Príklad: Devín - Pri zmene poľnohospodárskej pôdy na stavebné pozemkybola podmienka, že treba na zonálnej úrovni riešiť o.i. aj dopravu.Magistrát však vydal súhlasné záväzné stanovisko so stavbou bytoviekpre cca 1000 nových obyvateľov Devína, pritom žiaden územný plán zóny sa doteraznerobil. Už teraz (pri počte okolo 900 obyvateľov) sú na Devínskejceste (najmä) ráno zápchy.

B. Kedy začnú investori prispievať na cesty aostatnú infraštruktúru (napr.kanalizáciu) ?Lebo pri takých symbolických cenáchzaaké kupujú pozemky od magistrátu, tomajúskoro zadarmo, nakoľko komunikácie ainfraštruktúru imspraví mesto.
Poznámka: Mestské časti ako stavebnéúradyalebo magistrát ako dotknutý orgán(ohľadnedopravy) môžu vydať záväznéstanovisko, kdeby žiadali vybudovať neexistujúcu cestu,chodníkya parkoviská alebo upraviť(rozšíriť) existujúce ato všetko vsúlade so zákonmi.


C. Je správne, žeobstarávateľ aj spracovateľ územnéhoplánu (a teda aj jeho dopravnej časti) je rovnaká inštitúcia -magistrát hlavného mesta? Podľa mňa dopravnú časť územného plánu vôbecnezvládol. Resp. rozvojové územia naplánoval ignorovaním dopravnýchlimitov.

D. Kedy zmeníme stavebné a dopravnénormy tak, aby vyhovovali nám, ľudom?
Poznámka:poslednézmeny vdopravných normách sa dialipráve smerom od dobrého stavu (preľudí) kdnešnému stavu -zlému. Návrat by bolobtiažny, lebo by sa mnohé cesty museli preklasifikovať aobmedziť na nich rýchlosť premávky, resp.vylúčiťz nich niektorý druh dopravy..
Príklad:Jaskový rad, ak by sa rekonštruoval podľapredchádzajúceho stavu dopravnej normy, muselaby sadvojsmerná premávka zmeniť najednosmernú.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Príklad 2: stavebná norma privýstavbe administratívnych (polyfunkčných) budov nariaďuje, že na 7pracovných miest stačí 1 parkovacie miesto. Ale dnes má skoro každýauto a tento nesúlad normy s realitou značne deformuje dopravnéplánovanie.



Trápiaj vás doprava v Bratislave?

Máte aj vy podobnéotázky? V stredu 5.decembra 2007 o 18:00 mátemožnosť sa zúčastniť verejnej diskusie o koncepčných a systémových problémoch doprave vBratislave, na ktorú boli pozvaní ajzástupcovia magistrátu, odborníci a samozrejme verejnosť.

Palo Petras

Palo Petras

Bloger 
  • Počet článkov:  89
  •  | 
  • Páči sa:  0x

nekompromisný ale konštruktívny kritik Zoznam autorových rubrík:  NezaradenáKritika inštitúciíVýstavbaDopravaPolitikaSpoločnosťEkonomikaInéČítať pri 1.návšteve! v1.1

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu